Iedereen heeft het in zich. Maar niet iedereen is (al) even verhaalgevoelig of weet exact hoe je een verhaal het beste op kunt bouwen om het voor je te laten werken. Ook is niet iedereen direct geschikt om voor elk publiek te vertellen en valt er vaak nog veel te winnen op het gebied van vertrouwen. Het vraagt namelijk best wat lef om met echte verhalen aan de slag te gaan.
Extra leuk wordt het wanneer je meer gaat inzoomen op de taal die je inzet, zowel de exacte woorden die je gebruikt als het nonverbale gedeelte en natuurlijk het effect hiervan of je publiek. Tegelijkertijd heeft (business) storytelling alles te maken met storycatching en storylistening. Om te achterhalen wat er werkelijk speelt bij organisaties is het ophalen van- en sensitief luisteren naar ervaringsverhalen van stakeholders een expertise op zich. Met name om uit deze verhalen de juiste informatie te filteren om de perfecte koers te bepalen of een herkenbare corporate story te schrijven. Al met al vraagt de implementatie van storytelling om een grote mate van zorgvuldigheid, mensenkennis en vak-idioterie. Overigens merken we zelfs als hardcore storytellingprofessionals dat de reikwijdte van ons dierbare vak gigantisch is en leren we met ontzettend veel plezier elke dag weer bij. Niet voor niks zijn we één van de oprichtende leden van Storytelling Gilde.