Manon de Groot-van Gelder

Eigenaar Storytelling Fabriek en buro ROOD

 

Als professionele verhalensmuller en creatieve duizendpoot gelooft Manon in de kracht van oprecht en persoonlijk contact, het stellen van de juiste vragen en een flinke scheut humor.  Ze is een originele geest die altijd op zoek is naar nieuwe manieren om te inspireren, te ontwikkelen en samen te werken.  Al 18 jaar staat ze met verve aan het roer van de Storytelling Fabriek en buro ROOD en weet als geen ander actuele thema’s die in organisaties leven, loepzuiver boven tafel te krijgen. Business storytelling, theater & persoonlijke ontwikkeling zijn helemaal haar 'cup-of-tea'. 
Met haar oog voor talent en detail heeft Manon inmiddels een fantastisch team vakmensen om zich heen verzameld.

Zelf studeerde ze cumlaude af als bachelor of social work, volgde daarna een theateropleiding en bekwaamde zich in verschillende technieken zoals NLP, Systemisch werk, Bars, Connective breathing, Psych-k en Transactionele analyse. Ook is zij opgeleid als stemactrice, dus mocht je al een kei goed verhaal hebben en nog zoeken naar de juiste stem...ze spreekt het met veel plezier en jeu voor je in! Haar liefde voor locatietheater deelt ze bij de Haagse toneelgroep ROOD, waar ze al bijna 15 jaar huisregisseur en artistiek leider van is.  

Als één van de oprichtende leden van het Storytelling Gilde, zet zij zich in om Storytelling in Nederland blijvend op de kaart te zetten en verder te professionaliseren. 

Een verhaal om Manon nog wat beter te leren kennen…

Zelfs een aap kan leren vliegen

Eigenlijk heb ik het verkeerde vak gekozen. Ik was namelijk voorbestemd om piloot te worden. Dat komt: mijn vader was piloot en daarbij een storyteller in hart en nieren. Met zijn bravoure en eindeloze stroom heldenverhalen heeft mijn vader eigenhandig de halve familie de luchtvaart in geluld. Niet alleen mijn beide broers, maar ook neven, achterneven, vrienden, vage kennissen… je kan het zo gek niet bedenken. Eén van zijn gevleugelde uitspraken:  “zelfs een aap kan leren vliegen”. Dus ik dacht: als een aap het kan, kan ik het beter. En ik besloot op achtjarige leeftijd, een tikkie overmoedig, om de eerste vrouwelijke captain te worden. Het bleek iets minder makkelijk dan gedacht. Het vliegen zelf leek me nog wel te doen, maar al die theorie en dan die eindeloze hoeveelheid knopjes… Ik werd er beduidend minder enthousiast van dan de rest van mijn familie. Maar goed, ik had het me nou eenmaal voorgenomen en als ik iets in mijn kop heb, heb ik het niet in mijn kont.

Nogal wat turbulentie

Dus toen mijn vader vroeg of ik mee wilde naar een airshow in Engeland zei ik natuurlijk volmondig “ja”. We vlogen erheen in een oude Dakota, met van die pronkende ronkende motoren. Het weer was ronduit slecht; ergo, we hadden nogal wat turbulentie. Laten we zeggen dat het voelde alsof we in een soort wasmachine zaten, maar dan twee-en-een-halve kilometer boven de grond. Binnen een kwartier nadat we waren opgestegen was bijna iedereen, zelfs mijn beide pilotenbroers(!), het papieren overgeefzakje met veel overtuiging aan het vullen. Ik keek om me heen, besloot dat vliegen misschien toch niet helemaal mijn ding was, pakte mijn boek en heb de rest van de dag gelezen. Ook tijdens de airshow.

Bij de Chinees

Tegen de tijd dat ik in de brugklas zat had ik nog steeds geen idee wat ik - later als ik groot was- dan wèl moest worden. Ik hield het tijdelijk op ‘laborante’, want dat klonk wel lekker chique en deed in de tussentijd mee met het schooltoneel. Cyrano de Bergerac deden we. Die man met die grote neus en dito spreektalent. Prachtig vond ik het. Ik had welgeteld één zin in het hele stuk, maar was bij elke repetitie aanwezig. Op een avond was ik zó gehypnotiseerd naar een scène van ouderejaars aan het kijken, dat ik pas doorhad dat ik thuis dringend werd gezocht toen ik opeens het rode gezicht van mijn vader in mijn ooghoek zag verschijnen. Niet veel later, toen mijn ouders en ik bij de Chinees zaten en ik voor de derde keer die avond (en voor de zoveelste keer die week) alle teksten van het stuk de revue liet passeren, zei mijn moeder: ‘Zeg lieverd, wist je dat je van toneel ook je beroep kan maken?’ Deze vraag veranderde mijn leven…

Follow your dreams they know the way

Er was alleen één klein, doch behoorlijk relevant dingetje waar ik geen rekening mee had gehouden. Ik bleek namelijk nogal last van faal- en podiumangst te hebben. Vlak voor ik het toneel op moest: blinde paniek. Als het had gekund was ik ter plekke opgelost. Verdwijnen, dat leek de beste optie. Je zou kunnen denken: ‘’Dan heb je misschien toch weer het verkeerde vak gekozen.’’ Alhoewel ik dat zelf ook met enige regelmaat heb gedacht, blijk ik toch echt een doorzetter …Dus met klotsende oksels, knikkende knieën en bibberende lippen ben ik mijn droom gevolgd. Een route die me flink wat blauwe plekken en vele inzichten heeft bezorgd. Ik heb ontdekt dat het verhaal van Cyrano en daarmee mijn eigen angst, een essentieel onderdeel is van wie ik ben en wat ik voor anderen kan betekenen.

Mon Panache.

Mijn naam is Manon de Groot-van Gelder: Eigenaar van buro ROOD en de Storytelling Fabriek. Dit is mijn verhaal: mon panache. Wat op z'n Cyranoost zoveel betekent als: mijn trots.

Ps. Ik vrees trouwens voor de toekomst van mijn eerste zoontje wiens tweede woordje Vlieftuif was…

Bedankt voor uw reservering! U ontvangt van ons een bevestigingsmail op .

De pagina ververst over 5 seconden.

Een voorbeeld uit de praktijk

Tijdens één van onze storytelling trainingen voor de politie vertelde een agent over de rellen bij Hoek van Holland. Hoe hij een woeste schuimbekkende mensenmassa op zich af had zien komen toen hij met veel te weinig collega's op een duin stond. Dat hij met zijn ene hand op z’n pistool en de andere op z’n ...

Lees meer

Een zebra, leuk! Maar euh …Waarom?

Leuk dat je het vraagt! Dat geeft ons de gelegenheid om te vertellen waarom deze veelzijdige mascotte zo goed bij ons past. En vertellen, dat doen wij van de Storytelling Fabriek natuurlijk graag ;). Het zit zo: elke zebra, heeft zijn eigen unieke streepjescode, maar als er meerdere zebra’s bij elkaar staan kan bijvoorbeeld een hongerige l...

Lees meer

Ons aanbod

Storytelling School

Trainingen, workshops en opleiding

In onze Storytelling School staat zowel het ambacht storytelling als ieders unieke verhalen en talenten centraal. Onze sprankelende docentencrew bestaat uit betrokken vakmensen die zowel een poot in de theatergrond hebben als in het bedrijfsleven.....

Lees meer Meer aanbod

Storytelling Business

Storytelling als interventie-, motivatie- en veranderinstrument

Van een motivational speech tot een doorleefde corporate story; alles is mogelijk. Wanneer je inzicht wil krijgen in de onderstroom van je organisatie of je wil een gewijzigde koers implementeren, misschien sta je op het punt om een nieuwe missie wereldkundig te....

Lees meer Meer aanbod

Consulting & Coaching

Direct toepasbare tips, trucs en storytelling adviezen

Wil je die tip top speech maken voor dat congres van volgende maand of vind je het spannend om in het openbaar je verhaal of presentatie te houden? Misschien heb je vragen over het opbouwen van je verhaal met een specifiek doel voor ogen. Met welke vraag je ook....

Lees meer Meer aanbod

Storytelling Powersessie

Storytelling Powersessie

De Storytelling Powersessie van buro ROOD geeft de basisgereedschappen en het zelfvertrouwen waarmee je een authentiek (organisatie)verhaal kan vormgeven en vertellen. Deze dynamische en energieke training bestaat uit een gevarieerd aanbod van werkvormen en....

Lees meer Meer aanbod

Reacties

Sinéad Branagan
Sinéad Branagan
  • Vice-president Beijer Electronics

Manon faciliteerde ons bij Beijer Electronics bij het ontdekken van onze oorsprong, ons bronverhaal, leerde ons bewust verhalen te gebruiken en inspireerde ons met haar vaardigheden, kennis, aanste

Lees meer Meer reacties
Renata Wolak
Renata Wolak
  • Customer Experience Manager Allianz Benelux

Ik heb met Manon mogen werken aan de verfilming van een aantal klantverhalen. Niet zomaar verhalen, maar herkenbare verhalen die gewenst gedrag weergeven en medewerkers bewegen tot verandering en klan

Lees meer Meer reacties
Yvette Watson
Yvette Watson
  • Eigenaar Phi factory
    Mede- initiatiefnemer Toekomststoel

Een absolute aanrader #storytelling bij De Storytelling Fabriek! Voor mijn werk spreek ik veel om mijn passie over te brengen over de noodzaak van een circulaire economie

Lees meer Meer reacties
Ellen Persoon
Ellen Persoon
  • Actrice bij studio de Bakkerij

Ik heb haar ervaren als een vakvrouw die het ambacht verstaat en die naast haar heldere maar nooit starre visie een heel prettige en veilige omgeving creëert waarin ik me kon ontwikkelen.

Lees meer Meer reacties
  H. de Vries
H. de Vries
  • Politie

De training geschiedt in kleine groepen waarin geïnvesteerd wordt in de veiligheid. De kracht ligt in korte tijd zeer veel nuttige tips krijgen en deze te oefenen

Lees meer Meer reacties
Rebecca Bakker
Rebecca Bakker
  • Zelfstandig ondernemer

Een te gekke en leerzame workshop Storytelling gevolgd. Heel blij mee! Een absolute aanrader. Heldere, eerlijke en opbouwende feedback waarmee ik zeker weten verder kan

Lees meer Meer reacties
HR-manager  Overheid
HR-manager Overheid

“De ontwikkeling van persoonlijk leiderschap van een verhalenverteller. Ik zou zeggen de koppeling tussen bovenstroom en onderstroom binnen corporate communicatie.

Lees meer Meer reacties
Communicatieprofessional
Communicatieprofessional

Vanuit een achtergrond in het theatervak zetten ze de theorie en inzichten hiervan in om te trainen en coachen in verteltechnieken, stem, houding en verhaalopbouw

Lees meer Meer reacties
Erwin Sengers
Erwin Sengers
  • Haagse Hogeschool

Manon's ability to create multi-divers teams to collaborate and achieving goals is SUBLIME!

Lees meer Meer reacties

Onze Klanten

Beijer Electronics
Bol.com
De Haagse School
Dienst Uitvoering Onderwijs
Gemeente Den Haag
Greystar
ING
Miniserie Van Finacien
NHG
PBLQ
PHY Factory
Politie
Rabobank
Spaarne Gasthuis
The Story Connection
Toekomststoel
Achmea